سوال کاربردی بیمه‌ای تامین اجتماعی

پاسخ به سه سوال مهم و کاربردی بیمه‌ای

بیمه کرج
به مناسبت روز جهانی کارگر سعی کرده‌ایم به برخی از مهم‌ترین و متداول‌ترین سوالاتی که کارگران بیمه‌شده تامین اجتماعی در سال گذشته پرسیده‌اند پاسخ بدهیم.

تامین ۲۴ / بهمناسبت روز جهانی کارگر در این شماره از هفته‌نامه «آتیه‌نو» سعی کرده‌ایم به برخی از مهم‌ترین و متداول‌ترین سوالاتی که کارگران بیمه‌شده تامین اجتماعی در سال گذشته پرسیده‌اند پاسخ بدهیم.

حق بیمه‌های پرداختی بابت احتساب سوابق سربازی یا حضور داوطلبانه در جبهه، در چه صورتی به بیمه‌شده برگشت داده می‌شود؟
در موارد زیر حق بیمه پرداختی بابت احتساب سوابق سربازی یا حضور داوطلبانه در جبهه بازپرداخت می‌شود.
الف- چنانچه بیمه‌شده‌ای حق‌بیمه مربوط به احتساب سوابق سربازی خود را براساس قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون‌کار و الحاق یک تبصره به آن، مصوب ۳۰/۱/۱۳۸۳ و قانون استفساریه قانون مذکور مصوب ۲۸/۳/۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی پرداخت کرده باشد و بعدا متوجه شود مشمول ماده ۹۵ قانون تامین‌اجتماعی با شرایط زیر بوده است، در این‌صورت حق‌بیمه پرداختی (سهم بیمه‌شده) بابت سوابق سربازی
(و نه حضور در جبهه)  به وی مسترد می شود، اما  برای این امر شرایط زیر لازم است:
تمامی بیمه‌شدگان و دریافت‌کنندگان مستمری‌های بازنشستگی و از کارافتادگی کلی مشمول قانون تامین‌اجتماعی که قبل از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون استفساریه قانون مذکور (۷/۵/۱۳۸۵) در کارگاه‌های مشمول قانون تامین‌اجتماعی اشتغال به‌کار داشته  و به‌واسطه رابطه مزدبگیری دارای سابقه پرداخت حق‌بیمه بوده (بیمه اجباری) و پس از پایان خدمت نظام وظیفه مجددا در موسسات و کارگاه‌های مشمول قانون تامین‌اجتماعی مبادرت به تداوم بیمه‌‌پردازی نزد سازمان تامین‌اجتماعی کرده باشند (بیمه اجباری) چنانچه تمامی مراحل یاد شده (آخرین سوابق بیمه‌پردازی اجباری قبل از خدمت نظام وظیفه، کل دوره سربازی و اولین سابقه بیمه‌پردازی بعد از خدمت نظام وظیفه) تماما قبل از تاریخ ۷/۵/۱۳۸۵ صورت گرفته باشد، در این‌صورت متقاضیان موصوف صرف‌نظر از اینکه در زمان تقاضا، بیمه‌پرداز باشند یا نباشند، مشمول ماده ۹۵ قانون تامین‌اجتماعی بوده و از پرداخت حق‌بیمه سربازی معاف خواهند بود. ضمنا چنانچه این‌گونه بیمه‌شدگان قبلا بر اساس ضوابط قبل، اقدام به پرداخت تمام یا بخشی از حق بیمه متعلقه بابت مدت خدمت نظام وظیفه خود (اعم از تقسیط یا پرداخت یکجا) کرده باشند، صرف‌نظر از ایجاد یا عدم ایجاد سابقه در سیستم مکانیزه تامین‌اجتماعی، در صورت ارائه تقاضا، حق بیمه پرداختی (سهم بیمه‌شده) بابت احتساب سوابق سربازی (و نه حضور داوطلبانه در جبهه) عینا به بیمه شده بازپرداخت می‌شود و سوابق سربازی آنان بر اساس ماده ۹۵ قانون، ایجاد و محاسبه می‌شود.
ب- در مواردی‌ که متقاضیان احتساب سوابق خدمت نظام وظیفه یا حضور داوطلبانه در جبهه پس از ارائه درخواست و صدور بدهی، اقدام به پرداخت کامل حق بیمه در مهلت‌های تعیین‌شده (به‌طور یکجا یا تقسیط) نمی‌کنند، با توجه به عدم تولید سابقه در سیستم مکانیزه تامین‌اجتماعی، چنانچه متقاضی (اعم از بیمه شده یا مستمری‌بگیر) تمایل به ارائه درخواست جدید و پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه نداشته باشد و تقاضای استرداد حق بیمه‌های پرداختی و انصراف از درخواست احتساب سوابق سربازی یا حضور داوطلبانه در جبهه را داشته باشد، در این‌صورت نیز کل حق بیمه‌های پرداختی (سهم بیمه شده) در وجه متقاضی مسترد می‌شود. ضمنا در مواردی که متقاضیان احتساب سوابق سربازی یا حضور داوطلبانه در جبهه با درخواست شخصی و پرداخت حق بیمه متعلقه (تقسیط یا به‌طور یکجا) ظرف مهلت مقرر، اقدام به احتساب سوابق موردنظر خود کرده  باشند و منجر به تولید سابقه در سیستم مکانیزه در تامین‌اجتماعی شده باشد در این‌صورت حق بیمه‌های پرداختی مذکور به هیچ‌وجه پس داده نمی‌شود.
برای کسی که با ۵۵ سال و یک ماه سن و حدود پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه اجباری در تامین‌اجتماعی با نرخ ۳۰درصد به‌طور غیرارادی از کار بیکار شده و با معرفی اداره کار، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری شده، مقرری بیمه بیکاری تا چه زمانی پرداخت می‌شود؟
بر اساس تبصره ماده ۷ قانون بیمه بیکاری، افرادی که با حداقل ۵۵ سال سن از کار بیکار می‌شوند، در صورت عدم‌اشتغال به‌کار مجدد تا رسیدن به سن بازنشستگی (۶۰سالگی) می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند. ضمنا در این حالت الزامی به دارا بودن حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی در تامین‌اجتماعی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری تا سن ۶۰ سالگی نیست.
اینجانب از سال ۱۳۸۵ تا پایان سال ۱۳۹۰ به مدت شش سال در صندوق بیمه‌های اجتماعی روستائیان و عشایر  بیمه شدم و از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۶ در تامین‌اجتماعی بیمه‌پرداز بودم و در حال حاضر نیز ۶۱ سال دارم. آیا می‌توانم با انتقال شش سال سابقه خود از صندوق عشایر و روستائیان به تامین‌اجتماعی و پرداخت مابه‌التفاوت حق‌بیمه آن، با ۱۱سال سابقه در تامین‌اجتماعی بازنشسته شوم؟
ﺳﻮاﺑﻖ ﺧﺪﻣﺖ  ﻏﯿﺮﻣﺸﻤﻮل ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺄﻣﯿﻦ‌اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ که بابت آن، ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﯾﺎ ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﺻﻨﺪوق ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ ذی‌ربط‌‌ ﭘﺮداﺧﺖ شده اﺳﺖ، ﺑﺎ اﻧﺘﻘﺎل ﺣﻖ ﺑﯿﻤـﻪ ﯾﺎ ﮐﺴﻮر ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ و ﻣﺎﺑﻪ‌اﻟﺘﻔﺎوت، ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﺑﯿﻤﻪ‌ای آن، ﻃﺒﻖ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات ﻣﻮﺟﻮد ﺻـﺮﻓﺎ در  ﺗﻌﯿﯿﻦ میزان ﻣﺴﺘﻤﺮی بازنشستگی، از ﮐﺎراﻓﺘﺎدﮔﯽ و ﺑﺎزﻣﺎﻧﺪﮔﺎن ﻗﺎﺑﻞ اﺣﺘﺴﺎب است و جهت احراز شرایط بازنشستگی، اﻓﺮاد ﻣﺰﺑـﻮر باید در زﻣـﺎن ﺑﺎزﻧﺸﺴﺘﮕﯽ دارای ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﺎﺑﻘﻪ ﭘﺮداﺧﺖ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﻨﺪرج در ﻗﺎﻧﻮن ﺗـﺄﻣﯿﻦ‌اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ یعنی ۱۰سال ﺑﺎﺷـﻨﺪ.  ﻫﻤﭽﻨـﯿﻦ اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺷﺎﻣﻞ کسانی که ﺗﺎ ﻗﺒـل از تاریخ ۹/۲/۱۳۸۰ ﺑﺎزﺧـﺮﯾﺪ شده ﯾﺎ ﺑﻪ اﺳﺘناد ﻣقــﺮرات ﻗـﺎﻧـﻮﻧﯽ، ﺑﯿﻤﻪ‌ﮔﺬار صندوق تامین‌اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺪه‌اند، نمی‌شود. جهت احراز شرایط بازنشستگی، دارا بودن حداقل ۱۰سال سابقه پرداخت حق بیمه در خود صندوق تامین‌اجتماعی الزامی است. این بیمه شده می‌تواند با خرید‌بیمه سوابق کسری ۱۰سال سابقه خود در تامین‌اجتماعی (به مدت ۵ سال باقی‌مانده) با مجموع ۱۶سال سابقه (۱۰سال سابقه تامین‌اجتماعی و ۶ سال سابقه منتقله) بازنشسته شود.

منبع: هفته نامه آتیه نو

 


 

بیمه کرج

بیمه کرج

بیمه کرج

بیمه کرج

بیمه کرج
بیمه کرج

خرید اینترنتی بیمه نامه

آدرس دفتر :کرج طالقانی جنوبی روبروی مدرسه شهدا انقلاب

تلفن دفتر

۳۲۲۱۸۷۲۳

سوال کاربردی بیمه‌ای تامین اجتماعی