سوالات تامین اجتماعی

شکاف‌های بیمه‌پردازی را می‌توان پر کرد؟

بیمه کرج
یکی از سوالاتی که همواره توسط بیمه‌شدگان مطرح می‌شود این است که آیا فاصله‌های ایجادشده بین سوابق بیمه‌پردازی را می‌توان تکمیل کرد و اینکه نحوه پذیرش سوابقی که حق‌بیمه آن پرداخت نشده، چگونه است.

تامین ۲۴ / محمد حاجی‌بابایی، کارشناس تامین اجتماعی، ضمن پاسخ به چند سوال در این زمینه، به شرح و توضیح این موضوع پرداخته است؛ اما قبل از آن، با توجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان، پاسخ سوالی در خصوص ساعات کاری در این ماه را ارائه داده است.

تسهیلات در نظرگرفته شده در قانون کار برای ساعات و نحوه انجام کار در ماه مبارک رمضان برای کارگران شامل چه مواردی است؟

بر اساس ماده ۱۵۰ قانون کار، کارفرمایان مکلف‌اند در کارگاه، محل مناسب برای ادای فریضه نماز ایجاد کنند. همچنین در ایام ماه مبارک رمضان برای رعایت حال روزه‌داران با همکاری انجمن اسلامی و شورای اسلامی کار یا سایر نمایندگان قانونی کارگران، ساعات کار را طوری تنظیم کنند که اوقات کار، مانع انجام فریضه روزه نباشد و نیز مدتی از زمان انجام کار را برای ادای فریضه نماز یا صرف افطاری یا سحری اختصاص دهند.

آیا فاصله زمانی ایجادشده بین سوابق بیمه اختیاری یا مشاغل آزاد که به‌علت عدم‌پرداخت به‌موقع حق‌بیمه ایجاد شده، قابل جبران و تکمیل است؟

خیر، سوابق بیمه‌های خاص مانند اختیاری و مشاغل آزاد صرفا در صورت پرداخت حق‌بیمه آن، ظرف مهلت مقرر ایجاد می‌شود؛ در غیر این‌ صورت فاصله‌های ایجادشده بین این نوع بیمه‌پردازی که ناشی از عدم پرداخت به‌موقع حق‌بیمه است، قابل جبران و تکمیل نیست، مگر آنکه در طول فاصله ایجادشده، بیمه‌شده در کارگاهی اشتغال به‌کار داشته و کارفرما حق‌بیمه آن را برابر مقررات پرداخت کند.

لطفا در مورد نحوه پرداخت حق‌بیمه و ایجاد سابقه برای مدتی که کارفرما حق‌بیمه آن را به هر دلیل پرداخت نکرده است، توضیح دهید.

بر اساس قانون تامین‌اجتماعی، کارفرما مکلف است لیست کارگران و حق‌بیمه هر ماه را حداکثر تا پایان ماه بعد (در مورد کارگاه‌های مشمول معافیت بیمه‌ای مانند نانوایی‌ها یا تولیدی‌ها حداکثر تا پایان دو ماه بعد) به شعبه تامین‌اجتماعی محل، ارسال و پرداخت کند. چنانچه به هر دلیل حق‌بیمه یک کارگر در یک دوره زمانی خاص پرداخت نشود، بیمه‌شده می‌تواند با مدارکی که اشتغال او را در این دوره ثابت می‌کند (مانند حکم کارگزینی، قرارداد، فیش یا چک دریافت حقوق، مزایا و…) به شعبه تامین‌اجتماعی و اداره کار محل خود مراجعه و پس از اخذ رای از اداره کار مبنی بر تایید اشتغالش، نسبت به احتساب سوابق موردنظر خود اقدام کند.

بدیهی است در صورت اثبات صحت اشتغال فرد در کارگاه، کارفرما باید حق‌بیمه ایامی را که حق‌بیمه آن را پرداخت نکرده است، برابر مقررات و با نرخ روز پرداخت کند. ضمنا در مورد کارگاه‌هایی که دارای بازرسی دوره‌ای از سوی تامین‌اجتماعی است، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست، چراکه فاصله بین دو بازرسی در صورتی که فرد موردنظر در کارگاه حضور داشته باشد، به‌عنوان سابقه پرداخت حق‌بیمه در تامین‌اجتماعی محسوب شده و حق‌بیمه آن، پس از محاسبه از کارفرما مطالبه می‌شود.

به این دلیل به کارگرانی که احتمال می‌دهند حق‌بیمه آنان توسط کارفرما پرداخت نمی‌شود، توصیه می‌شود به‌صورت دوره‌ای ۳ تا ۶ ماهه به شعبه محل کارگاه مراجعه و با اعلام مشخصات خود، درخواست کتبی بازرسی از کارگاه را بدهند.

آیا مدت تحصیل در دانشگاه، سوابق سربازی یا حضور در جبهه، درصورت پرداخت حق‌بیمه به‌عنوان سابقه بیمه‌ای محسوب می‌شود؟

سوابق در تامین‌اجتماعی در صورت اشتغال به‌کار و دریافت دستمزد و پرداخت حق‌بیمه مربوطه یا پرداخت حق‌بیمه با انعقاد قرارداد بیمه‌های خاص (بیمه اختیاری، مشاغل آزاد و…) ایجاد می‌شود. در مورد سوابق تحصیل در دانشگاه، درحال حاضر مانند سوابق سربازی یا حضور داوطلبانه در جبهه، قانونی برای پذیرش و احتساب سوابق گذشته تحصیلی وجود ندارد.

البته در خصوص دانشجویان مراکز تربیت معلم (دانشسراهای قدیم) یا دانشگاه‌های افسری که در زمان تحصیل، ماهانه مبلغی به‌عنوان شهریه به آنان داده می‌شود، اگر حق‌بیمه یا کسور بازنشستگی از آن کسر و به یکی از صندوق‌های بازنشستگی (مانند صندوق بازنشستگی کشوری یا صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح)  واریز شود، در این صورت مدت مذکور به‌عنوان سابقه پرداخت حق‌بیمه محسوب می‌شود.

چنانچه فردی پس از فراغت از تحصیل و قطع رابطه استخدامی (مانند استعفا، اخراج، بازخرید، انفصال، اتمام قرارداد…) با محل خدمت مورد تعهد خود یا تغییر وضعیت استخدامی یا انتقال به دستگاه دیگری به هر طریق بیمه‌پرداز تامین‌اجتماعی شود، می‌تواند بر اساس قانون نقل‌وانتقال حق‌بیمه یا کسور بازنشستگی یا قانون تغییر صندوق بازنشستگی، با پرداخت مابه‌التفاوت حق‌بیمه، نسبت به احتساب سوابق خود در تامین‌اجتماعی اقدام کند.

همچنین طلاب حوزه‌های علمیه در زمان تحصیل می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه از سوی مرکز خدمات حوزه علمیه خود به شعبه تامین‌اجتماعی محل، مشمول مقررات تامین‌اجتماعی شده و مدت تحصیل آنان در حوزه  تحت‌عنوان بیمه طلاب و روحانیون به‌عنوان سابقه پرداخت حق‌بیمه در تامین اجتماعی، محسوب شود.


 

بیمه کرج
بیمه ایران کرج ،بیمه ایران کرج نمایندگی شاد ،بیمه ایران  کرج کد ۳۲۹۷۷ ،بیمه ایران کرج کارگزاری سابق ،بیمه ایران کرج صدور آنی انواع بیمه نامه

 

خرید اینترنتی بیمه نامه

آدرس دفتر :بیمه ایران کرج طالقانی جنوبی روبروی مدرسه شهدا انقلاب

تلفن دفتر: بیمه ایران  کرج

۳۲۲۱۸۷۲۳

بیمه ایران کرج نزدکترین نمایندگی به شما بیمه کرج صدور انواع بیمه نامه
سوالات تامین اجتماعی
مطالب مرتبط :