بیمه بیکاری

آیا مشمول بیمه بیکاری هستم؟

 

بیمه ایران کرج

بیمه ایران در کرج
مشاور بیمه ای نحوه و شرایط برقراری بیمه بیکاری را تبیین می کند.

محمد حاجی‌بابایی

کارشناس تامین اجتماعی

تامین ۲۴ /  یا در زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌توان با درخواست احتساب سوابق سربازی یا حضور در جبهه و پرداخت حق‌بیمه مربوط به آن، سوابق مذکور را به سوابق بیمه‌پردازی خود اضافه کرد؟

بله، با توجه به اینکه مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری به‌عنوان سابقه در تامین‌اجتماعی محسوب می‌شود و یکی از شرایط لازم برای خرید سوابق سربازی، بیمه‌پردازی در زمان تقاضا است، لذا چنانچه این‌گونه متقاضیان در زمان تقاضا حداقل دو سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشند (با احتساب سوابق دریافت بیمه بیکاری تا زمان تقاضا) می‌توانند نسبت به درخواست اضافه‌شدن سوابق سربازی یا حضور در جبهه خود در حین دریافت مقرری بیمه بیکاری با پرداخت حق‌بیمه مربوط به آن اقدام کنند.
لطفا در خصوص کارگاه‌های خانوادگی و نحوه شمول بیمه بیکاری بر آن‌ها توضیح دهید.
 طبق ماده۱۸۸ قانون کار، کارگران کارگاه‌های خانوادگی که انجام کار آن‌ها منحصرا توسط صاحب کار و همسر و خویشاوندان نسبی درجه یک از طبقه اول (فرزند، پدر و مادر) وی انجام می‌شود، مشمول قانون کار و به تبع آن، بیمه بیکاری نیستند، بنابراین چنانچه علاوه بر افراد مذکور، اشخاص دیگری در کارگاه شاغل باشند در این حالت تمامی افراد شاغل، صرف‌نظر از نسبت آن‌ها با کارفرما مشمول پرداخت ۳درصد حق‌بیمه بیکاری خواهند بود و در صورت احراز شرایط قانونی، پرداخت مقرری بیکاری به آنان بلامانع است. ضمنا مبنای تشخیص استحقاق بیمه بیکاری به هر یک از افراد خانواده کارفرما، این است که فرد یا افرادی غیر از افراد خانواده در تاریخ وقوع بیکاری در کارگاه شاغل باشند.
آیا افرادی مانند مدیرعامل، رئیس و نایب‌رئیس و اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های غیردولتی نیز مشمول بیمه بیکاری هستند؟
خیر، از آنجا که بر اساس قانون، ماهیت بیمه مدیران اشخاص حقوقی و حقیقی کارگاه‌های غیردولتی شامل مدیرعامل، رئیس، نایب‌رئیس و اعضای هیئت‌مدیره جنبه اختیاری داشته و این قبیل بیمه‌شدگان مشمول قانون کار نیستند، لذا نه بابت آن‌ها ۳درصد حق‌بیمه بیکاری دریافت می‌شود و نه بیمه بیکاری به آن‌ها پرداخت خواهد شد.
این‌جانب به‌دلیل مقداری کوتاهی در انجام وظایفم، از کارگاه اخراج شدم، آیا می‌توانم از بیمه‌بیکاری استفاده کنم؟
خیر، بیمه‌شدگانی که بر اساس ماده۳۷ قانون کار و حسب آرای صادرشده از سوی مراجع حل اختلاف به‌دلیل قصور در انجام وظایف محوله یا زیر پاگذاشتن مقررات انضباطی کارگاه، قرارداد کار آن‌ها از سوی کارفرما فسخ می‌شود، مستحق دریافت مقرری بیمه بیکاری نیستند.
کارگران فصلی در چه صورتی می‌توانند از مقرری بیکاری استفاده کنند؟
کارگران فصلی در صورتی که بر اساس رای مراجع حل اختلاف ادارات کار، صرفاً در اثنای فصل کار اخراج شوند و بیکاری آن‌ها نیز بدون میل و اراده تشخیص داده شود، مشمول دریافت مقرری بیکاری، برابر مقررات هستند.
این‌جانب در یک مدرسه غیرانتفاعی که تابستان‌ها تعطیل است شاغلم. آیا در اوایل تابستان هر سال که بیکار می‌شوم، می‌توانم از مقرری بیکاری استفاده کنم؟ 
خیر، افراد شاغل در کارگاه‌های «مدت معین» که کارگاه محل اشتغال آن‌ها در دوره خاص دایر است (مانند مدارس غیرانتفاعی، مهدکودک‌های آموزش‌وپرورش و…) در صورتی‌ که در اثنای دوره فعالیت کارگاه (نه دوره تعطیلی آن) بیکار شوند در صورت داشتن شرایط می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.
بیمه‌شدگانی که دارای قرارداد کار «با مدت معین» باشند در صورت بیکارشدن از کار، در چه صورتی می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند؟
این‌گونه از بیمه‌شدگان در صورتی ‌که بر اساس رای مراجع حل اختلاف اداره کار در اثنای مدت قرارداد کار (و نه پایان آن) اخراج شده باشند، مشمول استفاده از بیمه بیکاری برابر مقررات هستند.
آیا به مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در تامین‌اجتماعی، مزایایی مانند عیدی، سنوات، عائله‌مندی، پاداش و… تعلق می‌گیرد؟
خیر، این‌گونه مزایا در زمان اشتغال در کارگاه توسط کارفرما به بیمه‌شدگان برابر مقررات پرداخت می‌شود و تامین‌اجتماعی در دوره پرداخت مقرری بیکاری، غیر از مقرری مذکور عهده‌دار پرداخت مزایای دیگری نیست.
این‌جانب هم‌زمان با دریافت بیمه بیکاری، در کارگاهی مشغول به کار شده و حدود یک‌سال نیز پس از اشتغال مقرری بیکاری دریافت کردم. اکنون اگر بخواهم اضافه دریافتی بیمه بیکاری خود را بازگردانم آیا باید جریمه نیز پرداخت کنم، ضمنا می‌توانم مبلغ بدهی خود را تقسیط کنم؟
اولا در این‌گونه موارد لازم است بیمه‌شده بلافاصله اشتغال خود را به آخرین شعبه دریافت مقرری بیکاری یا اداره کار محل، کتبا اعلام کند در غیر این صورت سازمان تامین‌اجتماعی به‌محض اطلاع از اشتغال بیمه‌شده، مقرری وی را از اولین روز اشتغال قطع و سوابق ایجادشده را حذف و مبالغ اضافه دریافتی را از بیمه‌شده دریافت خواهد کرد. دوم آنکه بازپرداخت عین مبالغ اضافه دریافتی از تاریخ اولین روز اشتغال به کار مجدد، کافی است و مشمول پرداخت جریمه نخواهد بود. ضمنا در صورت عدم توانایی مالی برای پرداخت یک باره  آن در یک ماه، می‌توانید با ارائه درخواست تقسیط به شعبه و موافقت رئیس شعبه تامین‌اجتماعی مربوطه، حسب شرایط، بدهی خود را حداکثر در ۱۸قسط پرداخت کنید.

بیمه ایران کرج

بیمه ایران کرج ، بیمه کرج نمایندگی شادمنامن ،بیمه کرج کد ۳۲۹۷۷ بیمه ایران کرج کارگزاری ، سابق بیمه کرج صدور انی انواع بیمه نامه

 

خرید اینترنتی بیمه

 

آدرس دفتر :بیمه ایران کرج طالقانی جنوبی روبروی مدرسه شهدا انقلاب

تلفن دفتر :۳۲۲۱۸۷۲۳ ۰۲۶

بیمه ایران کرج نزدکترین نمایندگی
به شما بیمه کرج صدور انواع بیمه نامه

بیمه بیکاری
مطالب مرتبط :